torsdag 23 oktober 2008

Paris - Dag 1

(Tisdag: Gick med min rosa resväska hem till Maria. Mötte Emelie och Elna på vägen, hejhej! Var lite bråttom sen till jobbet, skulle jobba natt men snäll som hon är Marias mamma så skjutsade hon mig till grinden så jag hann. Fick gå lite tidigare från jobbet också så jag skulle hinna och Tommy tog över efter mig, han kom till och med lite tidigare.)

Onsdag:
Skyndade mig att duscha och så och gick sen upp till ankkioskengrinden där Maria, hennes farfar och farmor kom och hämtade mig. Sen åkte vi och hämtade Mo i likskogen. Därefter fortsatte vår resa till Gävle Central där vi sa adjö till dem äldre och väntade på vårat tåg som skulle ta oss till Arlanda. På tåget käkade jag dammsugare med inte helt goda resultat. "Hihihi...Det går inte att tugga...eller svälja.." Mellanlandade först i München, Tyskland där jag hittade Happy Hippo och jag blev väldigt Happy :D Dem är så gooda! Upptäckte dem först i Italien när jag var där på fotbollscup för många många år sen. Det var en rätt rolig, resa. Lite trötta vi var då och i synnerhet jag som jobbat natt innan. I väntan på planet till Paris hittade M&M en affär med massa skrivböcker där dem stod i en evighet. så länge att det slutade med att till och med jag köpte en bok.
Sen när det äntligen var dags att åka vidare höll vi på att missa planet för vi fattade inte riktigt hur man fick upp dörren ut från flygplatsen.. Vi dem sista som skulle åka därifrån så vi vart väldigt nervösa där ett tag.. Gick till och med och frågade biljetttanten, fast henne fick vi inga vidare svar av hon bara typ vifftade iväg oss igen.. Fast det visade sig att det inte var vi som skulle öppna dörren utan att busschauffören som skulle skjutsa oss till planet skulle öppna den.
Maria fick sitta bredvid en Fransman på planet, vi sov nog mest dit. FRAMME! Då irrade vi runt på Paris flygplats och fattade inte hur vi skulle ta oss därifrån. Men efter att fråga lite folk och läsa lite kartor (Inte jag då) så lyckades vi tillslut ta oss därifrån.
Sen hade vi våran första maxkul upplevelse. Första gången vi åkte pendeltåg i Paris, ja det var lite smått trångt så att säga. Helt jäkla fullpackat alltså. Då beskriver spontant en av fransmännen trängseln: "Sardinebox!" Vi kunde knappt andas och såg inte varabdra typ.. En fin upplevelse helt enkelt..
När åkt klart pendeltåget hamnade vi på en station där vi köpta tunnelbanekort. Till dem var man tvungen att ha ett kort på sig själv. Vilket vi hittade en fotoautomat till hjälp. Men vi behövde växla pengar för att kunna ta några bilder, vilket inte var det lättaste. Ingen förstod engelska. Tillslut lyckades Mo hitta en affär där dem fattade. Sen blev vi kvar rätt länge vid den när fotoautomaten, haha. Blev många fina bilder..Särskilt Maria som samuraj. Tillslut tog vi oss därifrån eaf..
Åkte tunnelbana till vårat hotel Voltaire vid Leon Blum. Lämnade väskor och så där och gick sedan ut på en liten runda. Upptäckte att vi hade Donken nära, det kändes inte helt fel det.. Hittade en rolig affär, vid namn Monoprix.Blev Donken, lite promenad vid vårat hotel..
..Och en fotobattle!

Inga kommentarer: