tisdag 23 september 2008

Dem två vännerna och Hanna

I torsdags följde jag med Elin A och Elna till Läkerolasken för lite hockey. Först var det bara vi tre som skulle åka men på träningen fick jag reda på att det var två till. Men sen på torsdagen när jag kom ut efter att Elin A ringt mig (Jag känner att jag är en talangfull telefonpratare..) så såg jag en stor mini Bäckström buss. Det var jag och 8 Brynäsare sittandes i denna Bäckströms buss på väg för våra lags första match för säsongen. Jag var lite nervös. Väll framme stannade vi först och köpte på oss lite saker (goda klubbor!), tror jag såg Ovako-Johan men han stod åt fel håll. Sen gick till Brynäsklacken och ställde oss på dem gamla vanliga platserna. Stian var där, "Det som är synd är att en av oss kommer att gråta när det är slut" Fick massa pappers bandrullar som man skulle kasta ut sen när laget kom. Jag tog massa, två som jag inte kastade till och med.. Sen var dem sega och skulle ha ut varje spelare från laget då dem vann SM-guld på färjestad för några årtusenden.. Men tillslut kom Jörgen och dem andra fantastiska hockeypojkarna!När det äntligen blev dags att kasta dem där grejerna så upptäckte jag att jag har många talanger men det är inte än av dem. En landade nästan i huvudet på den neranför utan att rulla upp sig någotting typ.. Det var en väldigtnervös match, jag tuggade väldigt mycket på mina tomma klubbpinnar.. En gång under första perioden så ropade en vakt på mig att jag skulle flytta in mig lite, men trög som är fattade jag inte vad han menade tills han ropade Färjestad. Det är jag som är Färjestad. En kille framför mig frågade då varför jag stod i denna klack och fick till svar: "Vaddå, är det här en klack?"

"Jaa.." - Han
"Jaha, jag trodde bara det var massa människor som stod upp"
Som en annan gammal Stockholmare har sagt, jag ägde honom verbalt vad mer kan jag göra. Efter det slutade han prata med mig och till nästa period såg jag honom inte. Om jag ska vara ärlig har jag tänkt på det där svaret sen jag var där förra gången, nu fick jag äntligen chans att använda det..Brynäs ledde med 1-0 efter första perioden. Men i nästa blev det andra bullar, till och med någonting godare än bullar. Färjestad vann perioden med 2-0, då det alltså stod 1-2. Har för mig det blev 1-16 i skott också, fina siffror det. Det andra målet var verkligen ett riktigt Färjestad mål. Tror det var tre sekunder kvar, tekning vid sidan av Markström. Och klart vi hann göra mål, finemang! Det var den bästa periodpausen. Försökte ringa till Lb men han svarade inte, han stod också i klacken. Han sa att han inte hade hört.. Brynäs tappade många gånger pucken när dem fick ett pass så jag fick använda frasen "dem måste nog träna puckmottagning" ett par gånger. I tredje perioden hade tog Färjestad två utvisningar på raden (varav den ena var kåberg, precis som det ska vara då alltså..) Så det var lite tungt där ett tag men starka som vi är klarade vi dem. Men Brynäs fick in ett till mål, så ställningen när matchen var slut var 2-2. SPÄNNANDE. Vad jag och Elna inte förstår är hur folk kan börja gå fastän matchen inte är slut och det står 2-2 och är därmed ootroligt spännande. Varför då ens gå på matchen från början? Det blev då alltså förlängning. Jag vill bara klargöra en sak Brynäs, man kan inte vara Brynäs man är en Brynäsare eller en Brynässupporter men man kan inte vara Brynäs. Och ja, det finns bara en Markström men det finns bara en av alla. "Det finns bara en Hanna Hansson!" Några killar som stod bakom var rätt roliga sista perioden. Fina hemmagjorda sånger en av dem hade.. Men så började förlängningen och det slutade precis så som det inte skulle göra. Stod även under dem två sista perioden mellan Elna och Elin. Så efter att Brynäs satte den avgörade pucken ruffsade båda mig i håret samtidigt från varsin sida.. Det är inte det lättaste att vara Färjestadare i Brynäsklacken, speciellt inte när fel lag just vunnit. På väg ut såg jag Lb så pratade lite med honom innan vi gick till bilen. Där vi mötte dem andra igen. Dem var glada. Men jag fick i alla fall åka med hem. Fick först en kram av en av Bäckströmgubbarna, sen berättade han en historia som innehåll en kram vilket han visade på mig. Så det blev två. Vi började åka hemmåt. "Mot förmoddan nånting.. Efter tvekan sålde jag ekan.." Något sådant satt dem där bak och pratade ett bra tag.. "Hanna är väldigt tyst.." Sen blev det massa brottning, HAHA! Stannade i Sandviken på Donken.
Brottning som sagt.. Vi stod vid bilen ett tag och fick höra den fina historien om när Elna fick en Bajen halsduk och sparde den. Om jag gav henne en Färjestad halsduk hur länge skulle hon då ha kvar den? Sen gick vi in på Donken och jag blev förvånad när jag såg Ronald för jag trodde vi var på Max eller nåt annat ställe.. Och Elna sa hela tiden att hon skulle ha en McFish fast hon inte skulle ha det utan en McFlurry som hon uttalade på något roligt vis. Sen satte sig jag, Elna, Elin och Simon som egentligen heter något annat vid ett bord och alla andra satte sig vid ett annat bord. När vi ropade på Elin och Elnas bror Elias tittade han först åt alla håll utan vårat, ahha han fattade inte vart det kom ifrån. Men den ville inte komma och sätta sig vid oss utan tyckte att vi skulle sitta vid dem, vilket ingen förutom Elin gjorde. Så där satt Simon, Elna och jag på en rad och åt glass. En aning vi skrattade då. Simon skrattade överlägset mest. Jag trodde Elna fattade vad han skrattade åt tills hon frågade mig om jag visste, haha. Sen fick jag inte vara med när Simon sa här sitter vi två fast han ändrade sen till tre men jag är ju inte en av dem ordinarie.. Men sen sa Elna "Dem två vännerna och Hanna" HAHA Efter en stund när jag fortfarande hade klass kvar sa Simon "Hur mycket glass har du då?!" Sen pratade vi om att dem andra inte skulle märka och vi stack, men synd så hade inte Elna bilnycklarna. Jag sa att jag kunde gå och hämta dem, haha. Sen fick Simon en av dem där två papperrullarna jag fick med mig från matchen och kastade på två av dem, men han missade.. När vi kom ut blev det så alla utom dem två vännerna och Hanna fastnade vid ingången så det var vi tre eller två igen.. Sen åkte vi vidare mot Hofors och brottningen fortsatte. Släppte av alla och Bengt skrattade åt mig innan han hoppade ur bilen, mäscho.. Lite kul innan förretsen när han och Elna skulle försöka få igen fönstret, haha!
Superrolig kväll var det, allt utom dem där missade två poängerna..

Inga kommentarer: