tisdag 29 september 2009

Cinematography!

Idag har jag haft cinematogrpahy igen. Det är så roligt, för man vet aldrig vad som kan komma. DaVega är en spännade människa. Vet inte hur många citat jag har från honom dem här fem veckorna han varit min cinematography lärare. Jag har kommit fram till att jag kommer sakna honom nästa termin även om jag samtidigt är rädd för honom och hela cinematographyn, för som sagt man vet aldrig vad som kan komma. Som idag, våran nyaste assigment. Öhm va.. Expressiomist och impressionistig, vaddå? Moa läste på mitt assigment papper efter lektionen (hon och Sandra har en annan lärare i det, Bieber men dem har hittils haft samma assigment som oss) och sa att hon inte fattade så mycket. Och undrade att ifall han hade gått igenom det med med oss, vilket han har men det gjorde mig väldigt förvirrad. Så här mycket kan säga, vill ni se en expressionistic film så se Martin Scorsesees Taxi Driver ("If you haven`t seen it, slap your self in the face and rent it in the next couples of days.." - DaVega nåt liknande, fick se en hel del från den på dagens lektion och den verkar riktigt bra så ska nog följa hans råd!) och vill du se en impressionistic film se Bonnie and Clyde. Jag tror DaVega har lärt sig mitt namn utan till nu också. Imponerad. Och stolt. Jag fick en fråga idag igen jag inte kunde komma på svaret på, men det behövdes inte för han började prata en massa. Och det såg ut som om han sa Hansson utan att titta på något papper :D Och när han körde roll på slutet ropade han inte ens upp mig, för att vara säker gick jag fram och frågade och han hade kryssat i eller hur han nu gör att jag var där. Fick tillbaka förra veckans asigment också fick 45 poäng av 50. Bättre en första filmassigmenten vi fick då jag bara fick 37. Men känner att jag gjorde ett mycket bättre jobb på denna då man fattade lite mera vad man egentligen skulle göra. Det är lite synd om Ludde bara, hans assigment kommer säkert bli uppvisad varje gång bara för att DaVega tycker det är kul haha, "Let`s pick on the Sweds..", men idag började han faktiskt picka på en American :D DaVega började lektionen på ett roligt vis med att visa lite scener från filmen The Long Voyage, den första filmen med deep field of focus skapad av Gregg Toland, det är ju trots allt cinematography. Iaf så spelar John Wayne svensken Ollie typ här och pratar med en riktigt fin svensk dialekt när han pratar engelska. Så roligt! Synd att svenske Olle eller Ollie som DaVega kallar honom och kom sent till lektionen och missade filmen tillägnad till honom haha. Det fanns en skylt i filmen där det stod ångsbåtsbåts, för att det var en svensk/engelsk ställe tror jag. haha, ångsbåtsbåts för så heter det ju säkert!Nu blev det riktigt långt om dagens lektion, jag hade tänkt berätta om den roliga lektionen vi hade i onsdags. Lekte filminspelning igen. Davega utsatte en som heter Fishinger till head grip och han fick ett hel svenskt team av under gripar sen och jag var en av dem. Roligt att ha en roll igen. Det är ett par stackare som inte får någon roll varje lektion och det ser inte lika roligt ut. Som gripare fick jag flytta lite bord, ha på dukar, flytta dem där säkarna man ställer under tripoden och leta efter en rag. Som vi inte visste var det var. Olle trodde det var en matta så vi gick och hämtade en matta, men det var fel. Så frågade Fishinger vad en rag var och han sa att det var en rag man ha rpå bardisken. Ja, då ver jag säkert ;) Men Tina kom på att det måste vara en disktrasa så letade efter en sådan utan vidare resultat när Andy kom och vi frågade honom om han visste vad en rag kunde finnas, han tyckte vi skulle ta en handske och så blev det haha. Det känns som att vårat cameracrew var lite bättre än dem här, men det knakse var för att vi visste precis vad alla skulle göra.. Det var roligt att stå och kika på inspelningen sen och höra på nära håll vad DaVega hade att säga, men roligast var när DaVega lära gå lite tidigare från lektionen och skulle hämta sina grejer och råkade gå in i bild när vi höll på att spela in och att han inte upptäckte det. Och han såg så rolig ut när han upptäckte det, haha! :D

"Look Sweden there are you" - DaVega med en underlig dialekt visar en karta för oss
"That´s a german accent.." - Elev

Inga kommentarer: